14 May 2014

De vlieger



Een antwoord op de brief aan de vlieger van André Hazes.

“Lieve André,

Wat een fijne brief was dat zeg.
En aan zo’n mooie vlieger!
Heb je die zelf gemaakt?
Vroeger toen jij nog zo een klein kereltje was kon je al zo lekker knutselen.
Totdat je begon te zingen.

Wolkje.
Het heeft zeker wel lang geduurd hè, voordat de vlieger mij bereikte.
Ja, het is ook erg ver naar de hemel.
Je vraagt hoe het met mij gaat?
Nu, wel aardig. Er is weinig te doen.
Slechts zitten op mijn, wat jullie noemen; "wolkje".
Nou, een wolkje is anders hoor!
Het is hier zo overbegeest dat de wolkjes al eeuwen geleden zijn uitverkocht.
Het is dus alleen een beetje rondzwerven en denken.
Ja, slechts met denken kun je de tijd verdrijven.
En natuurlijk met het terugkijken op aarde.
Maar ja, wat wil je als geest hè.

Rijk van geest.
Ik kan niet eten, niet lopen, eigenlijk kan ik niets.
Mijn mond, armen en benen hebben jullie beneden met de rest van mijn lichaam begraven.
Ik heb niets mee kunnen nemen, behalve mijn geest.
Ik kan je zeggen dat ik sinds ik dood ben wel een stuk intelligenter geworden ben hoor.
Mijn geest is een stuk rijker geworden.
Jammer dat dat niet eerder gebeurd is, ik had je zoveel extra's mee kunnen geven.
Wellicht waren je liedjes dan ook wat beter geweest.
Trouwens, drink je nog zoveel als toen?
En eet je al wat minder?
Weet je waar wij ons hier vooral mee bezig houden?
Met praten en denken.
Praten over de wereld beneden.

Beschermengel.
Alle belangrijke datums gedenken wij in stilte.
Niets kunnen wij meer meemaken.
Neem bijvoorbeeld voetbalkampioenschappen, verkiezingen of Maxima.
Triest hè?
Verder houden wij ons bezig met het spelen van beschermengel.
Alle geesten willen hun familieleden beschermen.
Als het onverhoopt mis gaat beneden dan zorgen wij er voor dat de familieleden bij ons in de buurt komen. Ik heb dus een probleem.
Niemand wil André Hazes hier hebben.”

Veel liefs van je moeder.

No comments: