24 July 2015

Moeder heeft met het afsluiten van 2009 tevens de deur van ons ouderlijk huis in Osdorp achter zich dichtgetrokken …

Wat vooraf ging...

Mijn ouders besloten in 1957 om in Amsterdam te gaan wonen. Zij als geboren Rotterdamse en hij als een volbloed Fries.

Dankzij deze dappere, moeilijke beslissing hebben wij de eer gehad om daar op te groeien.

Samen met mijn twee broers en een zusje kwamen we via 10 jaar Geuzenveld uiteindelijk in Osdorp terecht.

 

Ons Osdorp

Waarvan we inmiddels elke stoeptegel kenden. Ik kwam nog geregeld in ons ouderlijk huis in Osdorp.

- Brood van Imming

- Osdorpplein

- Gratis parkeren

 

Al heb ik Osdorp zo'n 25 jaar geleden verlaten, voelde ik mij nog steeds een oudgediende.

Soms keek ik de huidige bewoners aan met een gevoel van:

"Je moest eens weten! Jij komt net kijken."

- Ik heb kolenhandel van Vliet meegemaakt

- De Spar op de Osdorperban

- En Albert Heijn prominent in wat tegenwoordig de shopperhal is

- Ik heb de HEMA gekend zonder bovenverdieping en roltrap

- De bouw van C&A en de Meervaart

- Jongerencentrum KWAK gelegen aan de Osdorperban

- Ik heb de Osdorperban geasfalteerd zien worden

- Zondags speelden S.L.T.O., V&V en Z.S.G.O. op sportpark Ookmeer

- Op de plek van het politiebureau heb ik gevliegerd en gevoetbald

- Ik ken Rochdale nog als Patrimonium

 

Einde van een Amsterdamse periode

De laatste maand van 2009 volgde de apotheose. Wekelijks waren we op het Groenpad.

Ons huis moest worden leeggehaald. Schoon opleveren voor Patrimoni… euh … Rochdale.

28 december hebben we de sleutels ingeleverd. Na 43 jaar LIEF en leed. Over en uit.

De herinneringen aan de liefde hebben die van het leed overwonnen.

Nu is er slechts genetisch materiaal achter gebleven dat langzaam zal verwaaien met de stofresten van de renovatie.

Onze moeder is inmiddels verhuisd naar een dorp onder de rook van …

Nu, na 53 jaar is er dus een einde gekomen aan onze Amsterdamsche periode. Onze familietraditie kabbelt weer rustig voort.

Alle gezinsleden in hun eigen dorpje of stadje, maar niet meer in het mooie Amsterdam.

We schreven geschiedenis!

No comments: