27 January 2021

Ik voel mij schuldig

 Facebookgroep Osdorp van toen.

Met ontzettend veel genoegen maak ik deel uit van de besloten facebookgroep ‘Osdorp van toen’.

Een groep waarin, zoals de naam reeds doet vermoeden, foto’s, lief, leed en herinneringen uit vervlogen tijden wordt gedeeld.

Met name de herinneringen van mijn jeugd uit de jaren ’60, ’70 en ’80.

Genieten!
Ik ben al geruime tijd lid en geniet van de foto’s, de verhalen maar ook zeker van de aandacht die mijn bijdrages soms mogen ontvangen.

Een weemoedige hang naar dit verleden is mij niet vreemd en rondom mij krijg ik weleens te horen:
“Leef in het nu!” en “Jij vindt dat alles vroeger beter was…”.

Mijn periode in Osdorp, 1965 – 1981 en later de talloze bezoekjes aan mijn ouderlijk huis op Groenpad heeft voor mij een prachtige eeuwigheid geduurd.

Van oudsher worden de berichten van mooie herinneringen gehinderd door opmerkingen met een link naar het heden.

Vrij vertaald: “Osdorp is niet meer wat het was. Getto! Klein Marrakech. Alleen maar hoofddoekkies.”

Ethisch kompas.
Er wordt dan een appél gedaan op de normen en waarden die ik mee kreeg van mijn ouders en omgeving.
Het brengt mij soms uit balans.

Ten eerste wil ik de groep gezellig houden en mij conformeren aan de regels van de groep, Osdorp van TOEN!.

Ook zegt mijn verstand mij dat er over 30 jaar een nieuwe groep bestaat. Met mensen die, net als ik destijds, later ook genoten hebben van hún jeugd in Osdorp.

Daarentegen voel ik dat de verandering ook mij raakt.
Ik doe óók weleens mee aan de groepsdiscussies over het nieuwe Osdorp.

Vooral de bewoners van het eerste uur kunnen de overvloed aan bewoners met een migratieachtergrond goedpraten.

Daar heb ik een lange tijd aan mee gedaan. Het goed praten van…
Dat ligt in mijn aard.
Verbinden…

EGO
Echter diep van binnen knaagt het.
Durft mijn ego toe te geven dat dit angst is? Of zal ik het maar onrust noemen?!

Het gaat m.i. niet goed met Nederland.  We worden ingenomen door brutaliteiten waar onze cultuur van op zijn grondvesten schudt.
(en dan heb ik het niet over de huidige rellen, januari 2021, want die bestonden in mijn jeugd ook rondom J.C. Kwak.
Lees ook: https://geheugenvanwest.amsterdam/page/2070/en-ik-was-erbij)

Roomser dan de paus!
Maar zou het niet kunnen betekenen dat ik mij, door lid te zijn van Osdorp van toen, ook schuldig maak aan etnische afwijzing?
Evenals de ruim 5000 leden van deze groep?

Immers, alleen herinneringen van vóór 1990 mogen gepost worden.
Ergo, de nieuwe bewoners van Osdorp worden hierdoor sowieso buitengesloten.
Discriminatie dus...🤔

Zij horen er niet bij! Osdorp van toen is immers van 1960 tot 1990!

Anders gezegd: “Zij” willen er waarschijnlijk niet eens bij horen!

 

 

No comments: