12 April 2015

Het besef een leven te leven in vrijheid.


Oorlog - " Het besef een leven te leven in vrijheid."

Ik ben 16 jaar na het einde van WO2 geboren.
Op de basisschool vertelde de juf er soms over en dan  realiseerde ik mij soms hoe kort ervoor al die verschrikkingen plaats hadden gehad.
Die verschrikkingen in onze oorlog.
Mijn ouders hadden deze immers meegemaakt!
Een beetje mijn oorlog!

De gedachte dat deze oorlog de belangrijkste was in de geschiedenis vloeit ook voort uit dit gevoel.
Later in de tijd probeerde ik mij voor te stellen hoe de mensen in de vrije werelddelen zich gevoeld moeten hebben met de verschrikkingen van onze belangrijkste oorlog op de achtergrond.
Zij zullen wel 5 rottige jaren gehad hebben.
Ondertussen weet ik beter.
 
Ik maakte ook diverse belangrijkste oorlogen mee terwijl ik zelf in een vrij land leefde.
En nog gebeurt het dat ergens in de wereld de hel los breekt.
Mijn leven gaat dan door en ik maak mij zorgen om mijn belangrijke zaken.
De mensen in oorlog laat ik voor wat het is.
Zo moeilijk is dat dus niet.

Soms voelt dit egoïstisch.
Maar ook geeft dit een gevoel van dankbaarheid.

Het besef een leven te leven in vrijheid.

No comments: