05 March 2012

Beatrix Oeuvreprijs

Een dag te laat bereikt mij het collectieve ‘wij gevoel’.
Ik ben in Zwitserland en geniet hier van een welverdiende skivakantie.
Het nieuws wat doorgaans tot mij komt is helemaal niets óf via internet.
De krant koop ik echter al jaren niet meer aangezien deze tegenwoordig louter oud nieuws bevat.

Voor deze keer maak ik een uitzondering. Er wordt een krant gekocht en deze kopt:
Hartverscheurend.
Toegegeven. Ditmaal zit de krant er niet ver naast. Hartverscheurend inderdaad.
Een collectieve rouwperiode is aangebroken. Iedereen leeft mee.
In een tijd dat het koningshuis kunstmatig in slaap wordt gehouden.
Overbodig gedoe vinden de onderdanen. Zó vorige eeuw!

Ik persoonlijk hoop dat zij ten tijde van crises, hét moment dat we allen weer naar de driekleur verlangen, gezond uit de comateuze toestand komt.
De tijd dat we weer trots zijn op Oranje.
Nu zijn er andere zorgen. In een tijd dat de familie een persoonlijk drama doormaakt.
De Koningin weent. Ook nu weer blijft ze in haar rol. Hoe lukt haar dat?

Tien jaar geleden Claus dood. Ze heeft Apeldoorn meegemaakt. Ik heb haar zelfs even zien versnellen op de Dam. Altijd was het de Koningin. Nooit Beatrix.
Nu is daar het moment dat iedere moeder doet ineen krimpen. Je kind verliezen. Onverenigbaar met het leven. Een moeder maakt het momenteel door in Innsbruck.
De media zit er boven op. Schande? Vergeet niet dat wij de media zijn. Jij en ik!
Ik heb mij ondertussen schuldig gemaakt aan voyeurisme.
Mij verlekkerd aan het persoonlijk leed van anderen.

Hartverscheurend!

Wederom moet de moeder in de Koningin afhaken. Een verscheurde vorstin is wat wij zien. Een schreiende moeder van Nederland. Ze blijft in haar rol.
Zelfs in de tijd dat zij Beatrix zou mogen zijn. Dat Beatrix moeder zou willen zijn.
Zij blijft Majesteit. Zoals altijd. Ik heb nog geen acterend talent gezien in Nederland die zich zo heeft ingeleefd in haar rol.

Als geen ander verdient zij de oeuvreprijs. Voor de prestaties in haar hele leven. Iets waar heel Nederland trots op zou moeten zijn.
Niet alleen op dit moment. Nee, ook in tijden van onderdrukking en op momenten zoals nu. Welvaart. Voor de monarchie gaat de start van dit millennium de boeken in als een diep dal. Voor de familie gaat 2012 de geschiedenis in als het drama. Een drama waarin Beatrix moeder mag zijn zelfs al is zij Koningin.

No comments: