09 November 2006

Storm in de keuken...

Gisteren hebben we thuis pizza gemaakt. Lekker met brooddeeg! Een poosje laten gisten en dan nog een keer goed kneden, platmaken, kneden en als laatste weer platmaken. Met een rond tupperwarebakje sneed ik ronde schijven uit het deeg opdat wij allen 1 of 2 eigen pizza's konden maken. De ingrediƫnten stonden reeds op tafel en ondertussen stond de oven op voorverwarmen. Ik koos voor een combinatie van salami, ananas en kaas. De kindertjes kozen voor een mildere vorm. Het was smullen! Toch is er klaarblijkelijk ergens wat mis gegaan. Waar het aan lag weten we nog steeds niet. Had het deeg te lang staan gisten? Was de kaas over tijd? Man, wat gingen mijn vrouw en kinderen te keer. Zoonlief bulderde als een volwassene. Het vrouwtje knalde op sokken en mijn dochter liep zo nu en dan ook wat groen-paars aan.
Na het eten vlug omgekleed voor een feest in partyhouse 'Eindelijk' in mijn woonplaats.
Het werd er niet beter op. Vrouwlief had het meest last van de inwendige aanvallen. Ze was stil en zocht herhaaldelijk een plekje op in een zijzaaltje. Hier stonden wat tafeltjes en stoeltjes. In de grote zaal stond ondertussen een grote menigte te wachten op de dingen die komen zouden. De mensen in mijn buurt keken elkaar zo nu en dan vernietigend aan. Er hing dan ook een wat vreemde lucht.

Op een bepaald moment besluit ik mijn vrouw op te zoeken. Ik geef de kinderen een seintje dat ik even naar het zijzaaltje ben. Eenmaal aangekomen loop ik tegen een welriekende muur op. Erbarmelijk! Mijn meisje zit op een stoel. Aan haar vrolijke gezicht merk ik dat ze aan de betere hand is. Ze zoekt mijn hand, staat op en terwijl we ons een weg snijden richting feestgedruis worden we opzij geduwd. De mensen van de catering banen zich een weg en plaatsen een partij overheerlijke hapjes. Uitgerekend in ons ziekenzaaltje! Ik voel dat mijn hand wordt losgelaten en nog net zie ik mijn meiske met een rood hoofd opgeslokt worden door de menigte. Ik voel mij bedrogen. Daar sta ik dan. Tussen de hapjes in terwijl feestgangers hongerig hun neus om de hoek van de deur steken. Ze zullen toch niet denken dat ik....?

Original date: 31 januari 2002

No comments: