27 September 2010

Busverhalen - Opleiding Godebaldkwartier 1983

In de periode 1983 - 1989 was ik werkzaam als buschauffeur bij "Centraal Nederland".
Een bijzondere periode die naast de vele leuke avonturen ook nare momenten kende.
In 2010 besloot ik om de highlights aan het papier toe te vertrouwen.


Deze keer: Opleiding Godebaldkwartier 1983


In Utrecht had ik mijn rijopleiding.
Ik had de keuring achter de rug en moest het CCVB diploma en categorie D halen voor het rijbewijs.
De opleiding bevatte een groot deel theorie.
Grensovergangen: Lommel/Lommel, Goirle/Poppel…
TVTAS (Terschelling, Vlieland, Texel. Ameland en Schiermonnikoog.)

Het was een leuk eerste kwartaal in 1983.
Docenten waren Bertus Heerlien, Henk Schmidt en meneer Smit

Mede studenten: o.a. mijn maatje Andre Steur (Amstel-3), Nees (Amstel-3) en Jan van Impelen (Wijk bij Duustede).
Jan van Impelen had vaak de lachers op de hand.
"Wat mag je weigeren om mee te nemen in de bus?"
Jan antwoordt: "Euh, gevaarlijke stoffen, eneuh…"
Jan denkt hardop en trekt aan zijn sigaartje (ja,ja, dit werd nog gewoon gedoogd hoor!).
Hij is al wat ouder en heeft zichtbaar moeite met de stof…
"Tja, een schaap mag wel he? Als ie maar verpakt is…"
De klas lag dubbel…

Ik herinner mij het zgn. Schmidt-parcours…
Dit was een vrij moeilijk circuit en soms werd er voortijdig een weddenschap gesloten. Wie de stoeprand raakt tracteert!
Een andere test was het lucifers doosje. Deze werd rechtop gezet op de betaaltafel. Als het doosje omviel, dan kon je tracteren…

Ja, mooie tijd. Diploma's gehaald, kroeg in op hoog-Catherijne, stuk in de kraag…
Daags daarna op kreeg ieder op zijn eigen locatie routeverkenning. Lijnen rijden met ervaren chauffeurs…
De eerste strippenkaarten halen bij Nel in Amstel-3.
Vervolgens een vaste lijn kiezen. Ik koos de Vechtlijnen. Lijn 120, mijn lijn.
Combinatie lijn 125 en lijn 127. De mooiste lijn die je je maar kon wensen.
Van Utrecht naar Breukelen. Via Vleuten, Haarzuilens en Kockengen.
Vrijheid! Een baan voor het leven!

Hilbert Steensma

No comments: